Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Monday, September 15, 2008

Habeas corpus difail bebaskan Raja Petra, Teresa


15-09-2008 02:08:34 PM

Oleh G. MANIMARAN

PETALING JAYA: Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok tengah hari tadi memfailkan permohonan habeas corpus untuk membebaskan beliau yang masih ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Teresa memfailkan permohonan tersebut di Mahkamah Tinggi Sivil hari ini.

Sementara itu, keluarga pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin dijadulakan akan mengambil tindakan yang sama berkemungkinan hari ini esok.

Peguam Sankara Nair dan Karpal Singh akan bertindak bagi pihak Teresa.

"Kami akan memfailkan permohonan 12.30 tengah hari dan kami difahamkan, keluarga Teresa akan dibenarkan menemui Teresa petang esok," kata beliau ketika dihubungi petang semalam.

Dalam pada itu, isteri Raja Petra, Marina Lee Abdullah ketika dihubungi berkata, beliau telah mengadakan perbincangan dengan peguamnya semalam dan perbincangan susulan akan diadakan hari ini bagi menguruskan permohonan habeas corpus.

"Sudah tentu, sudah tentu (akan membuat permohonan habeas corpus)... kandungan belum dimuktamadkan lagi, saya akan mengadakan perbincangan dengan peguam (esok)," kata beliau semalam.

Kata beliau, sehingga semalam beliau tidak memperoleh apa-apa maklumat mengenai perkembangan penahanannya.

Raja Petra ditahan di rumahnya di Sungai Buloh, di bawah Seksyen 73(1) ISA, yang membolehkan seseorang itu dikenakan tahanan maksimum 60 hari.

Beliau dibawa keluar dari rumahnya pada pukul 1.50 tengah hari kelmarin.

Sebelum ini, Raja Petra pernah ditahan menikut ISA pada April 2001 kerana penglibatannya dalam gerakan reformasi dan ditahan selama 53 hari di Pusat Tahanan Kemunting, Taiping.

Pihak berkuasa berkata, Raja Petra ditahan berkaitan artikel yang disiarkan dalam laman webnya yang bertajuk "I promise to be a good, nonhypocritical Muslim" dan juga "Not all Arabs are descendants of the Prophets".

Kedua-dua artikel itu didakwa menggunakan ayat yang menghina orang Islam dan Nabi Muhammad S.A.W.

- mSTAR

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats