Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Thursday, September 18, 2008

Terengganu Masih Belum Terima Wang Royalti Minyak!!!

Ditulis oleh WanKay & SM Noor
Thursday, 18 September 2008



Kuala Terengganu - Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT) pada hari Selasa ( 16/9, semalam) te;ah mengadap SPB Yang Di-Pertuan Agong AL-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Sultan, merafak sembah rintihan dan harapan Rakyat Terengganu khususnya dan Rakyat Malaysia Amnya.

”Tujuan utama MAMPAT mengadap SPB Yang Di-Pertuan Agong adalah untuk menpersembahkan hasil kehendak dan harapan Rakyat Terengganu melalui Resolusi Konvensyen Royalti Petroleum yang telah dianjurkan oleh MAMPAT pada 14 Jun 2008 yang lalu,”

kata Pengerusi MAMPAT Mohamad Fauzi bin Abu Samah dalam sidang media yang diadakan di kediaman Penaung MAMPAT, Tengku Seri Paduka Raja.

Menurut Fauzi antara penegasan yang dibuat pada Konvensyen tersebut adalah Royalti Petroleum merupakan Hak Rakyat Terengganu dan ia mestilah dipulangkan berasaskan kepada segala fakta sejarah dan perundangan.

Selain itu beliau menegaskan perjuangan untuk mendapatkan kembali Royalti Minyak adalah PERJUANGAN RAKYAT tanpa mengira fahaman politik, agama dan kaum serta kegagalan menyerahkan Royalti adalah satu pencabulan kepada semangat federalisma.

Beliau berkata antara tuntutan yang telah dirumuskan oleh Peserta Konvensyen Royalti adalah menuntut Kerajaan Pusat untuk mengembalikan semula royalti yang telah dinafikan sebanyak 5 % dalam kadar yang segera selain menuntut supaya kadar Royalti kepada Negeri Terengganu dinaikkan kepada 20 % sehinggalah hilang status sebagai negeri termiskin di Semenanjung Malaysia.

”MAMPAT juga memutuskan untuk turut menyampaikan Resolusi Konvensyen kepada 9 Institusi lain selain daripada SPB Yang Di-Pertuan Agong termasuk Perdana Menteri (PM), Majlis Penasihat Pemangku Raja dan Menteri Besar untuk menyampaikan salinan Memorandum Rakyat sepertimana yang disampaikan kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,”kata beliau

Mengulas tentang majlis mengadap SPB Yang DiPertuan Agong, Fauzi berkata ia berlangsung selama kira-kira 30 minit dalam suasana yang amat mesra.

”Empat orang Ahli Majlis MAMPAT telah bersama di dalam Majlis Pertemuan ini. Perbincangan bermula pada kira-kira jam 11.30 am dan berakhir pada jam 12.05 tengahari,”jelas Fauzi

Mengulas lanjut janji Perdana Menteri berkaitan penyerahan royalti beliau berkata sehingga kini MAMPAT mendapat maklumat dan difahamkan bahawa JANJI-JANJI PM untuk menyalurkan Wang Royalti pada minggu pertama September 2008 adalah suatu PEMBOHONGAN di mana Kerajaan Negeri masih lagi tidak mendapat sebarang bayaran seperti mana yang dijanjikan.

AR: Paklah nih kuat membohong betul, mungkin Paklah deal ngan Mat Said pasal kereta mecedeh kut??? Nampak gayanya, Kerajaan Pakatan Rakyatlah nanti berhutang..... Daripada sumber terdekat, MAMPAT akan mengadakan satu Sidang Media Khas berkaitan permasalahan semasa dan juga royalti minyak di rumah Tengku Paduka Raja, pada jam 12 tengahari ini.

1 comments:

Gerakan Revolusi Malaya said...

aku harap YDP AGONG perkenan untuk berjumpa dengan DSAI dan wakil Pakatan Rakyat hari ni...

Post a Comment

Blog Stats