Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Sunday, September 21, 2008

Makanan Si Miskin Dikatakan Makanan Anjing? - 'Terbalik'kan gambar Teresa Kok !!!!



Sejak 2 hari lalu, 'terasa' benor hati teman ! Terguris, terhiris dan tersinis. Pada mula hati teman gembira sangat-sangat. Iyer ler, teman pun numpang ngikut kenkawan bloggers lain menjerit dan menampei banner 'Mansuhkan ISA !' dan pembebasan 3 makhluk yang ditahan baru-baru ini. Teman ikhlas.

Membaca posting bakaq baru-baru ini menambah sebak dalam dada teman,
(..) makanan yang diberi kepada beliau seperti makanan anjing (lihat juga berita Malaysiakini "Kok tells of her seven days under ISA" dan "Dijamu 'seperti makanan anjing"). Saya pun tertanya-tanya, menatang apa tu? Teresa lalu menceritakan beliau diberikan nasi, telur rebus dan sepotong dua timun. Saya lalu teringat makanan yang diberikan ketika saya berada dalam lokap dahulu. Barangkali lebih sedikit dari tujuh lapan jemput nasi, ikan temenung (ikan kembung) separuh busuk yang digoreng (kat kampung saya dipanggil ikan medak) dan dua potong timun yang tua bangka dan sudah bersarang. Saya tak kisah sangat. Saya makan ja. Masa kecil-kecil dahulu, setelah pak kembali ke pangkuan Kekasihnya (s.w.t.) dan pendapatan mak pula teramat ciput, lebih kurang itulah makanan kami sekeluarga.."

Hati teman berkata, tak patut benor si 'teres' itu nyebut 'makanan anjing'. Patut ker yop! Takrif si 'teres' tentang hidangan anjing ini ialah 2 biji telor rebuih(rebus) berkuah kari gamaknyer !


Untung bebenorlah anjing-anjing si 'teres', dapat makan telur rebus dan mentimun. Mane ler kita tau kut anjing-anjing nya itu turut dibelikannya rumah teres 2 tingkat. Sah ler engko ni langsung tak pernah hidup susah, gini nak jadi pemimpin ? Org mcm nie bila bercakap kita bole hidu mulutnya yg berbau dari jauh lagi walaupun suara belum keluar ! Lu punya mulut manyak busukk maa !


Padan sangat muka kau !, kononnya pembela rakyat miskin, rakyat tertindas. Dia tak tau itulah makanan rakyat miskin. Apa rakyat miskin ni umpama ANJING ke. Pembela rakyat konon. Boleh Blah! - ini yang teman jumpa komen separuh keras dalam posting bakaq. Yang lagi keras bior ler kome pergi godek cari kat sana.

Bila teringat cakapnyer Siak Mail, aku jadi lagi sedih ! Sebenornya itulah makanan deme anak beranak,bila putus duit cuma bezanya lauk si 'teres' tu lebih lazat jika dibandingkan dengan telor rebus dengan kicap masin sebotoi RM1.20, yang jadi santapan mereka di rumah. Udah ler masin caiyor(cair) pulak tu ! Untung kau 'teres' dapat juga merasa 'kuah kari'.

Teman percaya sungguh, rata-rata orang melayu di kampung, memang itu ler hidangan mereka yang sering dijadikan alas perut anak bini, 'makanan anjing' lebih-lebih lagi sekarang di zaman rakyatnya kena 'rebus' kerana kenaikan harga barang dan kos sara hidup.

Elok benor ler bagi teman si 'teres' ni masuk lokap dan di tahan dulu, sekurangnya kita tahu juga betapa 'hancing' mulutnya bila dah keluar. Jangan harap lepaih ni hang nak dapat undi dari 'rakyat' marhaen yang makan 'makanan anjing', 'teres' oi! Jangan harap ! hang memang 'busuk' !

Teman pun marah sebenornya. Untuk memuaskan hati teman, teman pun cuba bertanya kepada jiran depan rumah teman, tentu ler dia seorang 'cina' tapi bukan ahli politik 'teres' macam teres tu, tapi seorang taukeh hypermarket paling besor di pusat bandar ni ! Dah nama pun jiran, tentu ler mesra labunnyer ! lebih-lebih lagi bila teman udah jualkan unit kedai teman yang teman beli dulu kepada dia, yang sekarang value hartanah itu udah mencanak RM500 ribu ! seronok sakan ler dia, tak sampai 3 tahun udah macam gitu nilai nyer, apa nak buat bukan rezeki teman, walaupun teman cuma dapat jual RM 355 ribu ajer, dah tolak hutang di bank ader ler 70% bersih tunai yang dapat, syukur Alhamdulillah ! Rezeki Allah bisik teman masa tu, yelah teman beli dulu baru RM185 ribu, tak rezeki namanyer ? kena tahu bersyukur.

Hallo ! waah..! tauke manyak rajin kasi makan itu 'jackie' aa! Lagi itu jackie sudah banyak besaq ! sapa teman dari pintu pagar rumah teman bila nengok dia tengah kalut bagi makan anjing peliharaannya. 3 ekor yop! NUTRIEDGE ! Itu yang teman nampak pek makanan si 'jackie' . Wow ! packaging makanan anjing ni lagi dasat jika nak banding dengan packaging kuih 'bahulu' kepunyaan makcik Hasnah, taukeh bahulu tersohor di Parit Buntaq ni! Untung kau jadi anjing! dapat makan makanan mahal !

Hari-hari mau kena bagi makan ini brand kaa taukeh ? soal teman. 1 minggu mau kasi kurang-kurang 4 kali makan maa. Ini anjing aa! ada kasi makan telor rebus kuah kari sama itu timun kaa taukeh! teman bertanya walaupun teman rasa soklan teman tu macam soklan bodoh jer! Tak kisahlah ! taukeh Tan bangun dan pandang muka teman. Mana boleh bagi anjing makan telor dengan timun maa! thieu na seng ! mana ada olang kasi ? Lagi itu kari manyak pedas loo ! Hang ada nampak ka, anjing ada makan itu makanan ? Itu olang makan loo ! Gua pun suka itu telor rebus, manyak syiookk..tenga masak punya, taruh sikit kicap, haiyaa..susah mau cakap ! Teman gelak kuat bila taukeh Tan ni pun suka makan makanan macam itu. Hahaha..

Sebelum teman beredar, taukeh Tan boleh tanya pada teman, samada mau jual lagi kaa 1 lot kedai yang teman miliki di pusat bandar ni dan siap bagi pesan kalau mau jual jangan kasi lain olang. Cit! binawe punya taukeh Tan, tak patut betul ! kata hati teman. Kalau teman jual hilanglah side income teman tiap bulan, teman tau la dia sudah dapat 'cium' teman kasi sewa lot kedai teman tinggi, 4 ribu sebulan kepada 1 cina Penang. Teman jawab sambil sengih separuh masak, kalau taukeh mau, 1 juta ada berani ?? Lu gilaa kaaa ! hahahaa..teman ketawa !

Balik citer 'makanan anjing'. Memang betul cakap orang dulu,"Untung jadi Cina di Malaysia ni." Kalau orang Melayu kena, takda siapa pun ambil peduli. Pakcik Mahfuz pun pernah kata baju dia bau macam ikan kering bila masuk dalam lokap. Tak siapa peduli. Tahanan ISA kononnya kerana keganasan, pun orang Melayu sikit-sikit yang sibuk. Masa tak dapat jumpa anak dia sebelum menghembuskan nafas terakhir pun, takde orang Cina sibuk. Memang Melayu suka menolong. Yang masih belum orang Melayu tolong adalah nasib yang menimpa Saiyidina Ali di pagi 19 Ramadhan dan nasib Saiyidina Husain di petang 10 Muharram.

Teman minta sangat si 'teres' ni - mohon maaf atas keceluparan mulut busuknyer itu kepada semua orang miskin di Malaysia. Jangan la samakan makanan itu sama dengan 'makanan anjing'. Sesungguhnya teman cukup terasa ! Bagi memprotes cakap si 'teres bermulut busuk' mulai hari ini teman akan 'terbalik'kan gambar si 'teres' ini di blog teman, sehingga dia memohon maaf ! Teman berjanji selepas permohonan maafnya dibuat, teman akan betulkan semula foto itu semula. Lawan tetap Lawan ! Jangan sampai makanan orang miskin dihina-hina !


AR: Aku menyokong usul ini bukan kerana apa? Kerana penghinaan yang diberikan kepada golongan miskin... Dikata seperti anjing???? Aku tahulah korang orang kaya, tak pernah makan makanan camtuh!!! biasa, KFC, McDonald, Pizza Hut... Tapi, kalau makanan tuh bukan Friskies, tapi nasi, itu manusia makanlah!!! Aku hari tuh, mati2 ingatkan ko makan Friskies atau Makanan Anjing yang betul2 di jual di pasaraya tuh!!!! CISS, penipu Rakyat betul!!!!, Kalau si Teres nih minta maaf, aku pun akan betulkan balik gambar ko!!!

1 comments:

AR RISALAH said...

Aku rasa semua yang disebut adalah bahasa kiasan saja. Tak perlu ambil hati sangat... Macam orang kata : Kau ni macam babilah.... Takkan nak dipersoalkan hidung , kaku, ekor dll anggota babi perlu ada pada orang tu, kan ?.

Aku cakap ni bukan bermakna aku sokong dia. Cuma, kita jangan terikut sangat dengan ' rentak ' politik masa kini !. Dalam dunia politik boleh berlaku macam-macam dalam tempuh 24 jam....Bokti kita boleh tenguk sendiri.

Post a Comment

Blog Stats