Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Thursday, November 20, 2008

Sejarah Pas dan realitinya kini

TBO : Gerakan politik berpartai dikalangan orang Melayu bermula dengan semangat nasiolisme. Pertubuhan politik yang pertama ditubuhkan ialah Kesatuan Melayu Muda ( KMM) pimpinan Ibrahim Haji Yaakob pada ogos 1938 .Pada 17 Oktober 1945 tertubuhnya parti Kebangsaan Melayu Malaya pimpinan Mukhtaruddin Lasso dan Dr Burhanuddin Al - Helmy.

1 Mac 1946 UMNO ditubuhkan pimpinan Datuk Onn Jaafar ( pemikiranya adalah dipercayai dipengaruhi oleh ultra sekular Turki ) dan diikuti oleh Tunku Abdul Rahman Putra.

Didalam kerancakan semangat nasionalisme ini mula dicabar oleh kebangkitan politik Islam dikalangan orang - orang Melayu.

Arkiteknya dan pencetus idea ini adalah Dr Burhanuddin Al - Helmy dan Ustaz Abu Bakar al - Baqir dari Maahad Al - Ihya al Sharif , Gunung Semanggol.Mereka berjaya menubuhkan Pusat perekonomian Melayu Se -Melaya ( PEPERMAS) dan Majlis Agama Islam Tertinggi ( MATA) pada 1947.

Dengan begitu kemas sekali organinasi yang dipimpin oleh kalangan orang - orang yang soleh ini. Semakin menebal api permusuhan UMNO , ketika MATA ditubuhkan tiada seorang pun perwakilan UMNO yang menghadirinya.

Lebih parah Datuk Onn Jaafar tidak henti - henti melaungkan amaran pada tahun 1947 tentang kononnya ada" bahaya dari gunung " ( Gunung Semanggol ).


Maka kemuncak gerakan Islam ini ialah pada 14 mac 1948 dengan tertubuhnya Parti Hizbul Muslimin .Tokoh sekular dari UMNO iaitu Datuk Onn begitu marah meluap - luap sehingga beliau menuduh Hizbul Muslimin sebagai komunis.

1948 , natijah daripada tuduhan - tuduhan tanpa asas itulah British bergegas mengisytiharkan darurat , tokoh - tokoh utama Hizbul Muslimin ditangkap dan seterusnya parti iti diharamkan.

Mereka merancang ALLAH juga ada perancangan sesungguhnya Dialah sebaik - baik perancang.UMNO menjangkakan mereka akan bergerak bebas tanpa cabaran setelah pengharaman Hizbul Muslimin. Rupa - rupanya Bahagian Agama dalam Umno itu sendiri bangkit menentang dasar UMNO maka tertubuhlah Persatuan Ulama Se - Malaya pada November 1951 yang dipimpin oleh Haji Ahmad Fuad.

Kemudiannya persatuan Ulama Se Malaya menukar nama kepada Persatuan Islam Se Malaya ( PAS ) serta keluar dari Umno. Sehari sebelum penamaan calon PRU 1955 PAS telah mendapat kelulusan daripada Pendaftar Pertubuhan sebagai parti politik.

Lantaran itu secara rasminya PAS kekal hingga kini sebagai saingan politik UMNO dengan mengantikan Hizbul Muslimin.

Ya , itu sejarahnya.... bagaimana penerusannya ? apakah muda mudi muslim sudah menghadamkan sejarah ini didalam kotak - kotak pemikiran mereka ?

Seawal penubuhan partai Islam ini telah kelihatan begitu tersusun gerakan mereka .

Pimpinan awal dahulu sudah merangka sistem perekonomian Melayu Se Malaya ..wahh!! hebat mereka bagaimana pimpinan PAS kini sudah ada sistem perekonomian yang tersusun ? ...Kohilal ? apa sudah jadi ? ada yang lain ?..



PAS kini ramai golongan cerdik pandai lulusan pelbagai bidang bukan setakat dalam negeri bahkan begitu ramai graduan yang dilahirkan dari pusat - pusat pengajian luar negara.Mereka ada didalam parti PAS. Soalnya dimanakan peranan mereka ? Apakah mereka tidak diberikan galakan atau arahan dari pihak pimpinan tertinggi .

Mungkinkah juga "orang diatas" tidak dapat melihat kepentingan - kepentingan semasa yang wajib dilaksanakan .?

PAS sepatutnya sudah menyusun lebih awal memandangkan kita telah pun menguasai beberapa buah negeri . Asas ekonomi parti juga harus dijana dengan kukuh bukan bermakna PAS ambil kekayaan negeri tetapi penjanaan sistem yang boleh menguntungkan umat Islam am seluruh rakyat jelata.

Pembahagian tugas semacam menteri kabinet harus wujud dan berfungsi.

Gerak kerja perlu berjalan seiring jangan hanya menumpukan kepada sesuatu isu .Zahirnya kini setiap kali selesai PRU kita masih bergelut tentang bagaimana cara mahu "berkawan dengan parti gabungan " berlarutanlah sehingga PRU yang akan datang.

Jelaskan kepada rakyat secara teori dan praktikal dasar ekonomi , pendidikan ,hubungan antara kaum / agama , politik dan sebagainya .

PAS sebenarnya ada peluang yang sangat cerah untuk memerintah Malaysia cuma masih belum diizinkan olehNya.Kerana mungkin belum cukup syarat - syarat yang melayakkan. Amanah dengan bertunjangkan Iman bukan datang bergolek sekelip mata .Strategi gerakan yang tersusun pasti akan dapat memikat rakyat dan bantuan dari ALLAH tanpa disangka - sangka .

Kita jangan suka membuat hujah lapuk antaranya " Umno menipu", " SPR tidak telus" , " Rakyat termakan hasutan BN " dan sebagainya. kita tidak nafikan itu memang tugas aula mereka .

Laungan takbir bersemangat tanpa peranan yang jitu daripada pemimpin dan ahli tidak akan mengubah apa - apa .

Lupakah kita ALLAH itu Maha berkuasa jika berjuta tipu daya manusia apakah mustahil untuk tunduk kepada kehendak Maha Pencipta.

Didalam peperangan Badar kaum muslimin sedikit tetapi syarat - syarat keimanan mereka melayak para sahabat untuk menerima anugerah kemenangan sekaligus keredhoan Allah SWT.

Terpulanglah kepada kita semua kemana mahu dibawa bahtera perjuangan warisan silam ini .Mereka dari kalangan pejuang awal telah menyediakan caranya .Maka untuk melaksanakan pula berada diatas pundak pimpinan dan ahlinya kini.

Jika di Amerika mereka mereka berteriak

Obama !.. Obama... !

Apakah kita di Malaysia pula ,

O ! BANGAU.. ! O BANGAU.. !

Fikir- fikirkanlah....

1 comments:

Anonymous said...

salam,
ad org BN kate pas tertubuh selepas hj Ahmad Fuad x dapat jadi perdana menteri pertama, wktu tu tunku Abdul Rahman yg dipilih.Hj Ahmad Fuad kecewa dan tubuhkan PAS..
emm..btol ke??
atau tujuan dia hanya nk buruk-burukkan pas??

Post a Comment

Blog Stats