Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Wednesday, September 17, 2008

Kes Y.B. Zul Dan Bar Council

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Saya telah membaca penerangan daripada Y.B. Zulkifli Noordin di dalam blognya di [SINI].

Saya membuat rumusan daripada beberapa perkara penting dalam blog beliau :-

1) Pada pagi 16 September 2008, Y.B. Zul dipanggil J'kuasa Disiplin PKR untuk 'facts finding mission' sebagai langkah awal kepada prosiding disiplin terhadap saya.. Saya dimaklumkan JKD akan merujuk perkara ini kepada Biro Politik setelah selesai 'fact finding missionnya'. Biro Politik akan menentukan tindakan selanjutnya.

2) JKD tadi terdiri dari 3 ahli panel iaitu Tuan Syed Hussin Ali (Timb. Pres), Tuan Din Marican dan YB Hee.

3) Y. B. Zul nyatakan dengan jelas bahawa beliau mewakili pertubuhan Peguam Pembela Islam (PPI) dan bukannya PKR semasa mengetuai himpunan aman tersebut.

4) Y.B. Zul akui mungkin beliau ada terkasar bahasa dengan seorang hadirin iaitu peguam Latheefa Koya semasa di luar bangunan. Namun beliau nyatakan itu adalah kerana tindakan Latheefa Koya yang jelas provokatif terhadap Himpunan aman pagi itu. Namun kalau itu adalah satu kesalahan, Y.B. Zul bersedia memohon maaf.

5) Y.B. Zul mengulangi pendirian dan prinsip beliau bahawa 'for me, Islam come first, the rest are second'.

6) Akhirnya, Y.B. Zul akan menunaikan umrah pada 18 Ramadhan/ 18 Sep ini.

AR: Saya berpendapat bahawa, isu berkenaan perselisihan pemahaman agama ini perlulah dibincangkan secara tertutup oleh wakil-wakil Agama yang betul-betul paham dengan agama dan ianya perlu diselesaikan dengan rundingan. Pihak Bar Council sepatutnya membatalkan program tersebut setelah dibantah sebelum itu. Rundingan perlu dilakukan.... Diharap, selepas ini, isu yang sensitif seperti ini di bincang secara menyeluruh oleh pakar-pakar....... Kepada Y.B. Zul, syabas di atas tindakan anda.... dan lakukan yang terbaik untuk kepentingan bersama.....

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats