Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Monday, November 17, 2008

Reformis kecam demonstrasi bogel- Malaysiakini

Sumber : Thinking of Life

Reformis kecam demonstrasi bogel: Aktivis akui bukan suara menyeluruh

TINDAKAN segelintir individu yang mahu mengadakan demontrasi secara bogel di depan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor dikecam oleh aktivis-aktivis reformasi.

Pada 14 November lalu, sekumpulan individu yang menggelar diri mereka Gerakan Reformis Rakyat (Reformis) mengancam untuk meneruskan mogok bogel sebagai membantah tindakan kerajaan negeri yang mahu menaikkan kadar sewa penduduk program Perumahan Rakyat (PPR) dari RM124 kepada RM250 sebulan.

Bagaimanapun, Nasir Isa seorang aktivis tegar reformasi berkata, kumpulan itu tidak mewakili aktivis-aktivis reformasi dan kebanyakan dari mereka tidak terlibat dalam aktivitit reformasi sejak 1998.

“Kumpulan itu sendiri tidak merangkumi aktivis reformasi yang lebih berwibawa dan terdahulu yang memberikan lebih banyak komitmen dan pengorbanan terhadap perjuangan reformasi tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Saya merasa kecewa kerana tindakan ini seolah mencerminkan majoriti reformis dan menunjukkan pemikiran golongan reformis yang dangkal, kosong dari segi pemahaman agama, tidak profesional dan menunjukkan sikap yang tidak bertamadun,” kata Nasir yang lebih 10 tahun melibatkan diri sebagai aktivis reformasi.

“Tindakan mereka bukan sahaja bertentangan dengan nilai agama, budaya dan moral tetapi turut menjejaskan imej reformis secara keseluruhan,” tambahnya.

Nasir berkata, beliau tidak mempunyai halangan kepada mana-mana pihak yang mahu menggelar diri mereka sebagai reformis kerana label reformis bukan bersifat mutlak kepada mana-mana individu tertentu sahaja, tetapi setiap tindakan haruslah dikaji terlebih dahulu.

“Sekiranya mana-mana pihak mahu ‘menggelar’ diri mereka sebagai reformis dan melakukan perkara yang bukan-bukan, adalah tidak adil kepada golongan reformis itu sendiri,” kata beliau lagi.

Mengulas lebih lanjut, Nasir berpendapat, terdapat saluran yang betul untuk menunjukkan rasa tidak puas hati seperti mengadakan perdebatan secara tertutup dengan pihak kerajaan negeri Selangor sekiranya mereka tidak berpuashati dengan pentadbiran kerajaan negeri.

Namun menurutnya kerajaan Selangor juga harus diberi peluang kerana isu yang cuba ditimbulkan itu masih dalam peringkat perbicangan dan belum ada keputusan muktamad.

Seorang lagi aktivis reformasi tegar, S. Pushpaligam berkata, beliau tidak bersetuju dengan tindakan Gerakan Reformis yang mahu berdemo secara bogel kerana ia bertentangan dengan budaya rakyat Malaysia.

“Saya tidak bersetuju sama sekali dengan pendekatan mogok secara bogel. Ini bukan budaya kita. Ini budaya barbarian. Kita adalah manusia yang bertamadun. Ketidakpuasan hati boleh disuarakan melalui saluran yang betul dan bukan dengan mengadakan mogok secara bogel,” katanya.

Menurutnya, sekiranya golongan itu tidak berpuasahati, mereka perlu menggunakan saluran yang betul untuk menyuarakan bantahan.

Manakala seorang lagi aktivis NGO dan reformasi, Amin Iskandar, berkata beliau menyokong Gerakan Reformis rakyat Malaysia (reformis) dalam memprotes tindakan kerajaan negeri namun merasakan kaedah yang diguna pakai oleh mereka tidak sesuai dengan budaya masyarakat di Malaysia.

Beliau yang juga baru pertama kali mendengar nama gerakan tersebut berkata, adalah sesuatu yang biasa dilakukan oleh mana-mana parti politik atau kumpulan pendesak menggunakan pendekatan secara ‘gimik’ untuk menarik perhatian massa terhadap tuntutan-tuntutan mereka.

Namun kaedah yang digunakan seperti demonstrasi secara bogel adalah lebih sesuai dilaksanakan di Eropah berbanding Malaysia yang masih mengekalkan ciri-ciri dan nilai budaya ketimuran, kata Amin. - SK

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats