Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Tuesday, October 14, 2008

Replika DSAI di Batu Caves

Tersebutlah kisah yang menjadi kontroversi (atau dibuat2kan jadi kontroversi) ttg Replika DSAI yang terpampang di hadapan Wisma Keringat, Batu Caves. Lokasi tersebut mmg strategik iaitu antara simpang paling sibuk dalam dunia terutama waktu puncak.

Rumah aku mmg kat area tu. Dan boleh dikatakan hari2 aku lalu ulang-alik baik pergi dan balik kerja atau keluar berurusan terutama kalau nak gi KL. Mula2 memanglah aku x perasaan adapun pasal replika tu sebb mata selalu terpandang part papan tanda yang sikit punya besar ker keliling replika tu. Kalau x kerana ke'kecohan'an yg sengaja dibuat tu, alamat aku yg selalu melintas kat situ pun x perasan. Betul! Replika tu x ubah mcm papan tanda suruh mengundi je dan bila tgk betul2, sebijik cam poster pilihanraya. Ntahlah... Mungkin dorang dengar citer yg terlalu diperbesarkan kot. Maklumlah, yang buat tu pun org India, mulalah nak samakan dgn berhalalah, apalah. Placing cantek kat Batu Caves pulak. Hmm... jadi modal untuk bahan kutukan lah tu.. Giler dengki!!!

Aku bkn nak banggakan replika tu duk dekat umah aku. Tapi yg jadi lawaknya, sampai member2 aku dok tepon tanya pasal mende tu. Aku kata kalau berhajat nak tau lebih lanjut, datang tengok dgn mata kepala sendiri pastu buat andaian. Dan, dalam sejarah hidup aku, member yg ntah berapa tahun x jumpa tetiba datang beraya kat rumah aku semata-mata nak tengok sendiri replika tu. Nak tau apa kata dorang?

"Buang masa je datang sini kalau tau replika tu jenis camni. Kat kampung aku, gambar PakLah lagi besar terpampang masa PRU dulu, xde plak kecoh2 camni. Dorang org UMNO xde keje lain ker?"

Hahahaha.... Aduhai... Susah aku nak jwb part tu. Tapi, sekurang2nya tempat aku jadi glamor gak. Gila ko! Satu Malaysia tau tu............ Sampai mufti Perlis pun tegoq!

Sebenarnya bagi aku mende ni senang jer. Suma bergantung pada niat lu org. Kalau part menyembah xyah nak buat replika besar2 pun. Letak gambar sekeping, frame cantik2 pastu pasang colok 2,3 batang. Ha! Itu baru betul2 syirik.....

Anggaplah mende tu antara salah satu promosi dari PR. Biasalah, pemimpin UMNO pun ada gak yg promosi gunakan signboard kat tepi jalan. Itu nak kategori mende plak. Mengada-ngada?



Yelah.. Bak kata DSAI sendiri, "Kalau part saya sumanya haram, tapi kalau part kerajaan yang buat, suma bagus dan x salah."




Cerita banyak pun x guna...... Lu pikirlah sendiri!!!!!!!

- REFORMAN

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats