Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Friday, December 12, 2008

Kayuhan 1000 KM dari Utara dan Selatan menuntut perubahan

Sumber : Al-Husseyn

Ipoh, 11 Disember : Jaringan Rakyat tertindas (JERIT) yang ditubuhkan pada Mac 2002 adalah satu gabungan kumpulan masyarakat yang ditubuhkan untuk membela hak masyarakat marhaen yang sering menjadi mangsa sistem politik, ekonomi, sosial dan pentadbiran negara yang berat sebelah kepada segelintir kecil golongan berada dan kaya.

Antara kempen yang pernah diterajuinya ialah Kempen Akta Gaji Bulanan, Kempen Hak Rumah Selesa, Kempen Mansuhkan ISA, AUKU dan Akta Zalim lain.

Kini, JERIT sedang berjuang melalui Kempen Basikal yang dimulakan melalui 2 penjuru Utara dan Selatan bagi tujuan mempopularkan tuntutan rakyat dan menyerahkan rakyat kepada wakil pemerintah disetiap kawasan dan negeri.

Pagi tadi, JERIT berada di perkarangan bangunan Perak Darul Ridzuan untuk menyerahkan satu memorandum kepada YAB Menteri Besar Perak, Dato Seri Mohammad Nizar. Memorandum yang sama dijangka akan disampaikan kepada YAB Perdana Menteri apabila kempen tersebut tiba di Parlimen pada 18 Disember 2008.

Memorandum tersebut antara lain menuntut agar Pekerja di berikan perlindungan semasa krisis melalui penggubalan Akta Gaji Minima RM1500. Ia juga mencadangkan supaya mengimplimentasikan Tabung Pemberhentian Kerja disamping mewujudkan Peluang Pekerjaan.

Memorandum tersebut turut menuntut supaya memansuhkan Akta Zalim ISA, EO, DDA, AUKU dan juga OSA. Turut di tuntut ialah supaya Harga Barangan dikawal dan berpatutan.

Nizar telah memberikan ucapan semangat kepada para peserta kempen tersebut dan menganggap apa yang dilalui oleh mereka semasa menjayakan kempen tersebut sebagai ‘gudang garam’ dalam perjuangan.

Menurut seorang Penyelaras kempen tersebut, Nizar telah turut mendermakan wangnya sendiri untuk membantu dan menyuntik semangat kepada kempen tersebut.

Besuk, (pagi ini , 12 Disember) mereka akan meneruskan kayuhan basikal menuju ke pekan Tapah.. Mereka akan singgah untuk makan tengahari di pekan Gopeng dalam perjalanan tersebut.Mereka akan menjadi tetamu istimewa kepada Ahli Parlimen Gopeng , Dr Lee Boon Chye yang akan menantikan kedatangan mereka .

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats