HUJAH TV9 ialah Rancangan bual bicara isu semasa yang berani, bijak serta telus dan tidak berselindung. Di sini, AR ingin berkongsi transkrip HUJAH di TV9 yang bertajuk "Melayu dalam ketakutan" yang dipengerusikan oleh Dr. Agus Mohamad Yusoff. Tetamu jemputan bagi membincangkan tajuk ini ialah Ezam kotak, sapa yang tak kenal kan??? dan seorang lagi Prof. kangkung daripada Sintok iaitu Prof. Mus.
HUJAH TV9, Jan 10.30 Malam, 8 September 2008 (ISNIN)
Pengerusi : Dr Agus Mohamad Yusoff
Jemputan 1 : Saudara Ezam Mohd Noor (Pengerusi Yayasan Generasi Baru Nusantara)Jemputan 2 : Profesor Dr. Mohd. Mustaffa Ishak ( Penganalisis Politik dari UUM,Sintok)
HUJAH 1 (Intro...)
Pengerusi: Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini kedudukan dan kuasa orang-orang Melayu dikatakan dicabar dan tercabar. Keadaan ini didakwa menjadikan orang Melayu berada dalam ketakutan dan kebimbangan. Betulkah begitu? Jika betul, apa sebabnya Melayu jadi takut? Dan aspek apa Melayu rasa takut? Ini adalah persoalan serius dan perlu dibincangkan secara berhemah dan untuk mengupas persoalan ini, bersama saya di studio malam ini ialah saudara Ezam Mohd. Noor, Pengerusi Yayasan Generasi Baru Nusantara dan Profesor Dr. Mohd. Mustaffa Ishak, Penganalisis Politik dari Universiti Utara Malaysia. Selamat datang ke studio prof dan selamat datang ke studio saudara ezam.
Pengerusi: Saya tanya Ezam pertama dulu ya, dengan senario politik pada hari ini, apakah saudara merasakan orang Melayu kita berada dalam keadaan yang takut?
Ezam: Ya.. errr. Mungkin, tapi, saya, saya orang melayu, saya tidak merasa takut, bimbang ada, tetapi yang lebihnya saya marah.
Pengerusi: Yang bimbang dan marah itu apa sebenarnya saudara?
Ezam: Saya marah sebab..., saya marah bukan pada bangsa Melayu, saya marah kepada bangsa Melayu, tetapi bukan pada bangsa Melayu itu, tapi pemimpin bangsa Melayu, yang bagi saya melanggar garis besar perjuangan bangsa hanya kerana semata-mata untuk mencapai cita-cita politik jangka pendek. Ini yang berlaku dan sebab itu saya cukup malu. Dasar Ekonomi Baru contohnya, bukan satu dasar biasa, ianya cerminan daripada semangat perlembagaan Artikel 153, 152, 153 dan sebagainya dan ini suatu perkara, perkara yang besar, yang, yang unik. Serangan terhadap Dasar Ekonomi Baru, kita tidak pernah saksikan sebelum ini serangan yang sebegitu hebat.
Pengerusi: Siapa yang menyoal Dasar Ekonomi Baru ini?
Ezam: Kita lihat jelas dalam Pilihanraya Umum yang lalu, serangan, kritikan.
Pengerusi: Daripada orang Melayu yang menyerang atau bukan Melayu yang menyerang?
Ezam: Daripada pemimpin bangsa Melayu. Err, er, Datuk Seri Anwar Ibrahim contohnya, secara jelas, dan ini kali pertama dalam sejarah, semenjak Dasar Ekonomi Baru itu diwujudkan, muncul seorang pemimpin bangsa Melayu, yang secara jelas, ya.., yang mengkritik, mencemuh dan menghina. Saya tidak katakan yang kita tidak boleh kritik. Kritikan terhadap Dasar Ekonomi Baru itu berlaku sepanjang masa.
Pengerusi: Ok, kalau kita kata Datuk Seri Anwar pemimpin Melayu yang jelas mengkritik Dasar Ekonomi Baru, apa kritiknya yang menyebabkan kita boleh rasa takut dan marah dengan tindakan kritikan, er..., tindakan tersebut?
Ezam: Dia bukan sekadar mengkritik, kritikan seperti yang saya sebutkan tadi, kritikan itu biasa kita sebut. Banyak tokoh-tokoh akademik sebelum ini dan ahli-ahli politik yang, yang mengkritik artikel-artikel, banyak yang mengkritik perjalanan Dasar Ekonomi Baru. Tetapi yang dilakukan dalam Pilihanraya Umum yang lalu, kerana percaturan politik untuk mendapatkan semaksimum mungkin undi orang-orang bukan Melayu, yang dilakukan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, ialah mencemuh dan menghina Dasar Ekonomi Baru. Ya.. err, contohnya, persoalan-persoalan yang membabitkan, err, Dasar Pendidikan Kebangsaan juga.
Pengerusi: Tetapi bagaimana kalau yang, yang dikritik itu adalah berkaitan Dasar Ekonomi Baru menyebabkan munculnya amalan kronisme, nepotisme, ketirisan, tidak sampai kepada sasaran orang Melayu memerlukan bantuan, bagaimana jikalau kritikan dan, ar.., arr..., kepada DEB itu adalah soal yang sebegini?
Ezam: ya... saya, Saya tidak, tidak sedikit pun, er.., bercanggah daripada sudut itu. Malah, rekod memperihalkan, saya berada di barisan hadapan, dalam kita mengkritik, ya.., err.., persoalan Dasar Ekonomi Baru yang membabitkan perlaksanaan tentang persoalan rasuah, kronisme dan sebagainya. ya... Saya di barisan hadapan, saya yang membuka dokumen rasuah dan saya masuk penjara kerana itu. Sehingga hari ini, sayalah satu-satunya rakyat Malaysia yang masuk penjara kerana melawan rasuah. Yang masuk penjara yang makan rasuah, ramai. Tetapi, tetapi itu, dari sudut itu bagi saya, perjuangan melawan rasuah itu, ya, satu perjuangan yang mesti kita lakukan, tetapi kita harus tahu garisnya. Ya.., mengkritik perjalanan Dasar Ekonomi Baru, dengan mencemuh dan menghina, dan mengatakan errr..., Dasar Ekonomi Baru secara total sebagai dasar yang salah, ia sebenarnya membuka ruang kepada persoalan asas perlembagaan, persoalan asas perjuangan bangsa, sebab Dasar Ekonomi Baru adalah cerminan dari Artikel 153. Artikel 153 beritahu tentang permit kepada Bumiputra, bumi sabah dan sarawak, kepada orang Melayu di Semenanjung. Itu jelas, merupakan suatu perkara yang, yang menjadi asas kepada perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru.
Pengerusi: Takper, kita pergi balik kepada apa yang saudara Ezam bahaskan itu, saya nak tanya, Profesor Mus. Apa yang Profesor faham dengan Dasar Ekonomi Baru yang dikatakan sebagai dicemuh oleh setengah, sesetengah pemimpin Melayu yang boleh menimbulkan rasa marah orang Melayu itu?
Prof. Mus: Ya, dasar itu dibuat untuk memenuhi agenda Nasionalisme ekonomi dan pendidikan orang Melayu yang tidak terisi selepas Merdeka. Dasar itu lahir setelah orang Melayu berasa amat kecewa dengan kedudukan mereka, kerana selepas negara Merdeka selama 12 tahun, berlaku peristiwa berdarah 13 Mei, dan dasar itu adalah jawapan bagi mengelakkan, err, pertelingkahan kaum, pergaduhan kaum yang telah berlaku pada tahun 69. Dasar itu adalah jawapan kepada, err, revolusi hasrat tinggi melambung orang Melayu, untuk melihat nasib bangsanya dibela, nasib kaumnya diangkat kembali, supaya dia tidak lagi menjadi bangsa pengemis di bumi sendiri.
Pengerusi: Itu Dasar Ekonomi Baru?
Prof. Mus: Itu sebenarnya, yang menjadi falsafah Dasar Ekonomi Baru.
Pengerusi: Untuk mengangkat bangsa Melayu?
Prof. Mus: Ya.
Pengerusi: Tidak, Dasar Ekonomi Baru mempunyai dua strategi.
Prof. Mus: Betul, Ya.
Pengerusi: Untuk menyusun semula masyarakat tanpa mengira kaum?
Prof. Mus: Betul, tetapi yang nak disusun itu siapa kalau bukan orang Melayu? Yang paling miskin orang Melayu. Ya, yang berada di bawah garis kemiskinan, orang Melayu. Yang tertinggal, orang Melayu. Yang dibelakang, orang Melayu.
Pengerusi: Jadi, kita nak marah sesetengah pemimpin Melayu yang mengkritik DEB ini apa sebenarnya?
Prof. Mus: Mereka mengkritik DEB itu, kadang-kadang kita melihat lebih kepada, err, politikal komp, err, komplensensi ya. Hanya untuk mendapatkan keselesaan dan mileage dalam politik. Sedangkan, hakikat sebenarnya, dari segi falsafahnya, itu yang harus dilihat, adakah dasar ini dari segi falsafahnya itu, dasar yang mengkhianati orang Melayu? atau dasar ini, dasar yang cuba membela orang Melayu.
Pengerusi: Saya tidak lihat Prof. Mus ya, sepertimana yang saudara Ezam cakaplah, mungkin saudara kedua boleh, err, boleh memberi pandangan soal ini, dari segi pemimpin Melayu, dari apa jua parti yang mengkritik dasar itu, saya rasa tidak ada dari segi prinsipnya, pemimpin-pemimpin lain yang mengkritik dasar itu, tapi yang dikritik barangkali ada pun dari segi perlaksanaan dasar itu?
Ezam: Tapi, kalau kita tengok kepada, kepada result, kepada suasana, apa yang berlaku, selepas Pilihanraya Umum ke-12 baru-baru ini. Kita dapat saksikan seorang Ketua Menteri bukan Melayu, buat kali pertamanya secara terbuka menyatakan untuk menghapuskan Dasar Ekonomi Baru. Ya.., ini, ini fakta, ini tidak pernah berlaku sebelum ini, mengapa perkara ini berlaku? Menghapuskan Dasar Ekonomi Baru, mengkritik Dasar Ekonomi Baru dengan kenyataan menghapuskan Dasar Ekonomi Baru adalah dua perkara yang berbeza, dan ini dilakukan oleh seorang pemimpin bukan Melayu, di Pulau Pinang. Mengapa ianya boleh berlaku? tanya saya, kerana pemimpin Melayu sendiri yang memulakan, pemimpin Melayu yang tidak bertanggungjawab kepada bangsanya, yang memainkan isu, men, mencaturkan permainan Dasar Ekonomi Baru, dasar penting ini dari sudut percaturan politik yang menyebabkan ini berlaku. Dan, dan ini bagi saya, satu perkara penting sebab saya tidak katakan kita tidak boleh kritik Dasar Ekonomi Baru, bukan kita tidak patut, tetapi... (disampuk sekejap oleh Pengerusi).. tetapi yang ingin saya tekankan ialah bagaimana hilang sensitiviti terhadap mengusik, merobah, menyentuh perkara asas perlembagaan. Dasar Ekonomi baru tu adalah cerminan kepada dasar 153, kita jangan lupa yang itu, ya.. itu asas, bagaiman perkara yang boleh berlaku sekarang? Tidak ada sensitiviti, Suruhanjaya Reid ditubuhkan, pada awal Suruhanjaya Reid itu, hampir kesemuanya bukan Melayu di dalamnya, ya, kelompok British dan sebagainya. Tetapi, saudara tengok, Artikel 153 tu dimasukkan ke dalam perlembagaan, ialah kerana atas dasar, atas kepercayaan, Suruhanjaya Reid itu bahawa, setiap sensitiviti orang Melayu, dia mesti dijaga.
Pengerusi: Terakhirnya, saya nak tanya saudara?
Ezam: Ya.
Pengerusi: Err, berjaya, tidak Dasar Ekonomi Baru ini untuk meningkatkan orang Melayu seperti mana saudara kata tadi?
Ezam: Oh.. Tentu, jelas, kalau kita sendiri mencanangkan kita berjaya, orang kata kita, er, er, sengaja...
Pengerusi: Memang berjaya?
Ezam: Berjaya, saya nak nyatakan satu, satu kes ya, dalam lawatan, lawatan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Indonesia baru-baru ini, pemimpin Indonesia sendiri mempersoalkan soal ini kerana mereka baru sahaja dalam proses untuk adopt, ya, untuk mengadaptasi Dasar Ekonomi Baru itu untuk diaplikasikan di Indonesia, kerana kejayaan Dasar Ekonomi Baru itu.
Pengerusi: Baik, saudara Ezam dan baik Prof., kita pergi berehat seketika, kita jumpa lagi selepas ini.
HUJAH 2 (Selepas Iklan...)
Pengerusi: Kita berjumpa kembali, Prof., saya tanya Prof. pulaklah Prof. ya, 16 September, dikatakan bahawa, tarikh keramat yang Datuk Seri Anwar akan, err, mengambil alih kuasa. Dan ini menjadi satu perbincangan di mana-mana sahaja, adakah ini Prof. melihat, err, sesuatu yang menakutkan orang Melayu?
Prof. Mus: Ya, menakutkan, kerana kita tidak tahu apa yang berlaku, kalau betul-betul perkara itu berlaku. Ya..., kerana kita, ini pertama kali dalam senario nasional, di peringkat pusat ya, kita berdepan dengan satu keadaan, di mana, ada tindakan daripada pihak pembangkang untuk merampas kuasa secara tidak bermoral, secara tidak beretika, dan tidak mengikut prinsip dan lunas-lunas demokrasi. Ya..
Pengerusi: Apakah dia kali pertama berlaku dalam sejarah negara kita?
Prof. Mus: Dalam konteks nasional, ya, kalau diperingkat negeri, ya, pernah berlaku. Tapi, di peringkat nasional, di peringkat federal, ini pertama kali kita berdepan dengan keadaan ini.
Pengerusi: Tetapi, semasa dia berlaku di peringkat negeri tuh, dia tidak merampas demokrasi, Prof. melihat?
Prof. Mus: Ya, dia merampas, betul, dia merampas demokrasi, tetapi dalam keadaan di mana perbezaan kerusi itu kecil, ya, dan di mana gabungan yang dibina itu, bukanlah gabungan yang gagah, yang sebenar-benar gabungan, yang, yang lahir dirancang sejak begitu lama. Yang ada hari ini adalah satu keadaan, di mana, sebuah gabungan peringkat nasional, yang mewakili sebahagian besar, err, kepentingan rakyat di negara ini, sudah pun membentuk kerajaan, hasil daripada keputusan rakyat, mandat rakyat, tiba-tiba, kerana tindakan, ya, sesuatu, dua orang, yang ingin mendapatkan kuasa, ya, secara mudah, ya, dengan, atas andaian, dan atas pandangan ini adalah satu cara yang lebih jimat daripada membuat pilihanraya semula, ya, maka, kita menafikan proses demokrasi yang telah pun dilaksanakan oleh rakyat.
Pengerusi: Takkanlah kalau, kalau berlakulah 16 September, Prof., ya, apa sebenarnya yang perlu takutkan oleh orang Melayu dan apakah yang sebenarnya yang menakutkan?
Prof. Mus: Bukan sahaja orang Melayu takut, ya, ahli ekonomi takut, para pelabur takut, ya, ini suatu perkara, perkara yang tidak pernah berlaku dalam konteks, di mana kerajaan pusat di peringkat nasional ini berubah, dalam keadaan yang sedemikian rupa, kita tidak tahu apakah dasar yang akan dilakukan selepas ini?, bagaimana rupa bentuk kerajaannya?, ya, bagaimana reaksi para pelabur dalam keadaan kita berdepan dengan masalah ekonomi, harga minyak, kesusahan hidup rakyat dan sebagainya, apakah ada tindakan-tindakan balas daripada pihak lain?, dan soalnya, kalau hari ini melompat, misalnya, kalaulah berlaku, ya, apakah setelah satu dua bulan, tidak puas hati, tidak suka, tidak mendapat apa yang dihajatkan, lompat semula?, apakah every 2-3 months, 3, 4 bulan, kita nak berdepan dengan kerajaan baru?
Pengerusi: Saya, saya tengok cara sudara, cara Prof. berhujah, seolah-olah seperti kerajaan dalam sesebuah negara demokrasi tidak boleh bertukar?, Begitukah hujah yang Prof. nak..
Prof. Mus: Ia boleh bertukar. Tetapi...
Pengerusi: Menakutkan? Adakah ianya menakutkan?]
Prof. Mus: Bertukar dalam keadaan tidak mengikut norma-norma biasa. Ya. Kita bertukar kalaulah misalnya, rakyat telah buat keputusan, kita akurlah keputusan itu, tetapi, dalam keadaan ini, setelah kita siapa yang jadi pemerintah, siapa jadi pembangkang, maka, mandat itu harus dihormati. Yang telah menjadi pembangkang, tunaikan tugasnya sebagai pembangkang, ya, dalam konteks kita di Malaysia ini, kita tahu bahawa, parti Pakatan Rakyat, dia ada 5 buah negeri, ya, untuk dia perintah, dengan selesa, negeri yang besar, negeri yang kaya, maka, tunjukkanlah kebolehan dan keupayaannya di situ, ya, kalau bagus, saya yakin, rakyat Malaysia bukan bodoh, bukan tidak tahu menilai, kelau mereka betul-betul bagus, boleh membuat pemerintahan yang jauh lebih baik daripada kerajaan Barisan Nasional, saya pikir, dalam pilihanraya yang akan datang, rakyat mungkin akan memilih mereka.
Pengerusi: Saya nak tanya satu lagi soalan dekat Prof., dalam keadaan beberapa bulan Pakatan Rakyat memerintah di 5 buah negeri tuh, apa Prof. lihat mereka mampu atau tidak mampu menunjukkan satu contoh pemerintahan yang terbaik untuk rakyat?
Prof. Mus: Seka, sekarang yang dapat saya lihat itu lebih kepada dasar-dasar populis, ya, retoriknya sahaja, mereka tidak ada satu dasar bersama, misalnya, apakah 5 negeri yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat ini ada common policy, dasar bersama misalnya.
Pengerusi: Ada, dari segi dasar mensejahterakan rakyat, dasar kebajikan, itu bukan?
Prof. Mus: Tetapi, tetapi yang kita lihat itu, tindakan itu hanya lebih kepada untuk memuaskan...
Pengerusi: Populis?
Prof. Mus: ...kelompok-kelompok tertentu, ya, untuk memuaskan kelompok-kelompok tertentu, belum pun kering dakwat kertas undi itu, telah pun melaksanakan tindakan-tindakan yang sepertinya mengejutkan sebahagian rakyat di negara ini. Dengan, dengan langkah-langkah yang tak pernah berlaku sebelum ini, ya.
Pengerusi: Ok, saya nak tanya saudara Ezam, mungkin nak tambah pada apa yang Prof. jawab. Tetapi, saya nak tanya satu juga, soalan yang lebih kurang sama yang saudara boleh tambah selepas ini. Sokongan bukan Melayu pada hari ini, sokongan orang bukan Melayu kepada parti pembangkang, err, jelas kita nampak dari segi 8 Mac sampai ke Permatang Pauh, apakah trend seperti ini menakutkan orang Melayu atau menunjukkan bahawa Melayu itu lemah sebenarnya, Prof.?, err, saudara Ezam?
Ezam: Ya, Prof. Ini, ini yang saya sebutkan tentang kebimbangan, ya, ber, bertolak kepada persoalan 16 September tadi, kebimbangan rakyat seharusnya ialah bagimana hilangnya ciri-ciri kenegarawanan, negarawan, statementship, ya, dalam pimpinan negara, apabila percaturannya apabila persoalan menjadi Perdana Menteri untuk berkuasa. Managing Country, ya, menguruskan negara, membina negara ini bukan pada persoalan pangkat, ya, ianya persoalan, meletakkan kepentingan negara, kepentingan bangsa, mengatasi kepentingan diri. Apa yang berlaku dalam konteks September 16 ini, ialah meletakkan kepentingan diri, kepentingan kelompok, kepentingan kolesi tertentu, ya, untuk memerintah, dan ini yang membahayakan, sebab kekuatan negara ini, kekuatan Malaysia ini, bukan, iyalah, kepada pemimpin-pemimpin yang punya sifat negarawan, Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock, Tun Sambathan, ya, ini juga merujuk kepada persoalan-persoalan tadi, tidak ada sensitiviti langsung, ya, ada seorang pemimpin Cina yang secara terbuka jelas menyatakan hapus Dasar Ekonomi Baru kerana dia mengikut jejak langkah seorang pemimpin bangsa Melayu yang juga secara jelas menyatakan menghapuskan Dasar Ekonomi Baru, ini, ini semua hilang ciri-ciri kenegarawanan, dan ini yang seharusnya membimbangkan kita. Kekuatan negara Malaysia ini, ialah kepada pemimpin-pemimpin yang punya semangat, ya, negarawan, yang, yang hebat, dan, dan ini teserlah dalam rekod 50 tahun kita memerintah, ya, mereka ada kelemahan mereka, Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock, Tun Sambathan, Tun Abdul Razak, mereka ada kelemahan mereka, tapi, satu ciri utama mereka ialah mereka meletakkan kepentingan negara mengatasi kepentingan diri sendiri. Dan bayangkan...
Pengerusi: Tidakkah saudara Ezam semua pemimpin politik ini, sama ada mereka dari pembangkang ataupun kerajaan, mereka mementing, mengutamakan kepentingan negara, mereka berjuang untuk negara, mereka berpolitik untuk negara? Sebab, tadi, saudara cakap tentang cita-cita menjadi Perdana Menteri adalah untuk kepentingan kelompok, kelompok apa dalam pembangkang yang ada sebenarnya saudara Ezam? Saya sebenarnya confuse..
Ezam: Ok, saya bagikan contoh, ya, ya, tidak salah untuk mempunyai cita-cita menjadi seorang Perdana Menteri, ya, dan kita tahu hari ini bukan Anwar Ibrahim saja yang bercita-cita nak jadi Perdana Menteri, ramai, se, sekarang ini, dan sebelum ini juga yang bercita-cita menjadi seorang Perdana Menteri, tetapi, mereka ada batas mereka, kita tahu, ada seorang anak raja, yang juga bekas Menteri Kewangan dahulu, men, mendapat tempat yang cukup baik dalam parti UMNO, yang hampir menjadi Perdana Menteri, tapi, bila dia tidak mendapat jawatan tersebut, dia tidak melakukan perkara-perkara seperti yang dilakukan sekarang. Ya, ceroboh, persoalan perjuangan asas bangsa dan konteks 153 dalam Artikel 153, Dasar Ekonomi Baru, menwar-warkan kepada seluruh dunia akan berlaku pertukaran kerajaan, ya, dalam tempoh 16 September, dan diwar-warkan, dan ini bukan seminggu dua, sudah berbulan-bulan, kalau kita seorang negarawan, kita tahu, yang, yang untung, hanyalah kita, yang rugi, siapa? rakyat, negara. Kerana pelaburan tidak akan masuk, tetapi mengapa sanggup dilakukan semua ini, sebab kepentingan diri, mengatasi kepentingan negara, ini yang, yang saya kata the unstatementship of politics, yang berlaku di Malaysia sekarang, yang seharusnya kita tentang habis-habisan.
Pengerusi: Baik, saudara Ezam dan Prof. Mus, kita berehat seketika, kita jumpa lagi selepas ini.
HUJAH 3 (Ending...)
Pengerusi: Adakah soal-soal seperti yang berlaku, kenyataan Ketua Bahagian Bukit Bendera di Pulau Pinang itu adalah satu gambaran yang menunjukkan orang Melayu sebenarnya takut, dan itu adalah cerminan kepada perasaan orang Melayu yang melahirkan, yang mereka mahu melawan?
Prof. Mus: Ya, mereka bukan sahaja takut, tapi mereka cemas melihat keadaan ini.
Pengerusi: Apa yang cemasnya, Prof.?
Prof. Mus: Cemas kerna, pertama sekali, mereka lihat bahawa 5 buah negeri, ya.., kepada orang Melayu, err pertama kali jatuh ke tangan parti-parti pembangkang yang mempunyai dasar-dasar yang tidak symphatetic atau pro kepada orang Melayu.
Pengerusi: Apakah orang Melayu cemas kerna Prof., err, orang Melayu melihat kuasa orang Melayu itu hilang?
Prof. Mus: Kuasa Melayu semakin terhakis, ini hakikatnya, ya.., ini hakikatnya, kuasa Melayu semakin terhakis.
Pengerusi: Soalan saya. Mengapa kuasa Melayu semakin terhakis?
Prof. Mus: Semakin terhakis kerana contohnya, kalau di negeri-negeri Perak, orang Melayu menjadi boneka, menjadi Menteri Besar boneka. Ya.., menjadi Menteri Besar, tetapi tidak boleh berbuat apa-apa, orang lain di belakang. Di Selangor jugak, orang Melayu menjadi Menteri Besar, tetapi sebenarnya, telunjuk siapa yang diikut?
Pengerusi: Mengapa boleh berlaku senario yang seperti ini?
Prof. Mus: Inilah sepatutnya kita tanya kepada mereka yang terlibat. Kenapa berlaku demikian? Ya.. persoalannya ialah, mereka sebagai pemimpin Melayu...
Pengerusi: Ini, ini berlaku hasil keputusan Pilihanraya 8 Mac.
Prof. Mus: Ya, betul.
Pengerusi: Mengapa keputusan itu majoriti pengundi pada waktu itu, menolak di 5 negeri, menolak kerajaan Barisan Nasional yang baik itu untuk terus memerintah.
Prof. Mus: Saya pikir, walaupun pengundi dikatakan memilih parti pembangkang. Tapi, saya tidak pikir mereka memberikan blank check kepada pemimpin-pemimpin politik untuk melakukan sesuka hati mereka, mereka boleh berbuat apa sahaja, ya, dan, dan bertindak menyatakan apa sahaja. Ini bukan blank check. Kita memberi undi, memilih sesuatu pemimpin, sesuatu parti itu dengan penuh tanggungjawab, ada akauntabilitinya.
Pengerusi: Apa Prof. tidak melihat pemimpin-pemimpin di negeri pembangkang yang memerintah ini tidak bertanggungjawab?
Prof. Mus: Saya tidak berkatakan demikian, tetapi yang seperti disebutkan saudara Ezam tadi misalnya, kita ada kita punya persefahaman, dan, dan jugak tindakan-tindakan yang mana tidak cross the line. Misalnya, dasar-dasar nasional untuk kepentingan nasional, kita hormat. Ya.. perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti kaum, kita jaga. Ya.. ini yang menjadi orang Melayu cemas, kerana kita melihat hari ini, orang Melayu dalam keadaan diberi perlindungan, dalam keadaan diberi bantuan , pun masih belum mecapai apa yang mereka hasratkan, apatah lagi dalam keadaan sekarang, mereka dipaksa, diasak dari kiri, kanan, dari depan, belakang, untuk menyerahkan apa yang juga tinggal saki baki hak mereka.
Pengerusi: Tetapi itu juga terjamin dari segi perlembagaan, kedudukan istimewa orang-orang Melayu yang dirisaukan, 153, 152. Itukan terjamin di dalam perlembagaan, dan tidak boleh dipinda tanpa mendapat perkenan Di Raja.
Prof. Mus: Itu dari segi apa yang tersurat, tetapi kalau sekiranya tampuk politik berubah, ya.., orang boleh tidak pedulikan apa sahaja yang tercatat dalam perlembagaan dan melakukan dasarnya.
Pengerusi: Apakah tampuk politik akan berubah dan kuasa Melayu akan hilang, Prof.?
Prof. Mus: Itulah sebabnya kita harus berikan perhatian dalam perkara ini, dalam konteks ini yang sebahagian orang Melayu bimbang, bimbang kerana mereka melihat bahawa sudah wujud satu keadaan yang tidak menentu kepada mereka. Barangkali generasi muda, barangkali yang tidak pernah melalui peristiwa 13 Mei, tidak pernah melihat keadaan yang berlaku misalnya sebelum tahun 70-an, ya, mereka tidak begitu nampak masalah ini, tetapi mereka sedang cuba memahami apa yang berlaku ini. Tetapi kepada generasi yang agak lebih dewasa sedikit, kecemasan itu, keadaan takut dan khuatir itu sangat mendalam, sangat meresap. Kerana mereka melihat orang Melayu berpecah dari segi politik sampai kepada tahap, menang sorak, mungkin kampung tergadai.
Pengerusi: Tetapi, kerusi Melayu di Parlimen, tidak, tidak hilang sebenarnya. Tahun 2004, bilangan orang Melayu di Parlimen, 120 orang, dan pada tahun 2008, dari Barisan Nasional sahaja, 89 orang, perikatan.. err, KeAdilan, 20 orang, Pas, 23 orang, 122 orang.
Prof. Mus: Sepatutnya...
Pengerusi: Itu orang Melayu, orang Islam.
Prof. Mus: Sepatutnya, itu boleh menyebabkan, err, tidakan-tindakan untuk membantu orang Melayu yang tertinggal...
Pengerusi: Jadi, apa yang dirisaukan sebenarnya?
Prof. Mus: Yang dirisaukan ialah soal rombakan, soal cabaran, gugatan ke atas perkara-perkara yang telah dipersetujui. Perkara-perkara dasar Barisan Nasional untuk membantu dan membaiki ketidakseimbangan dan juga kepincangan sosio-ekonomi yang berlaku.
Pengerusi: Ok, saya nak tanya saudara Ezam. Sehubungan dengan ini jugaklah. Saya nak tanya satu lagi soalan, apa akan jadi kepada orang Melayu kalau orang Melayu tidak berkuasa lagi? Sehubungan dengan apa yang saudara nak jawab.
Ezam: Bukan masalah orang Melayu tidak berkuasa lagi, dalam keadaan orang Melayu sudah, sedang berkuasa pun, ya.., kita harus dapat pengajaran dari episod ini. Pengajarannya ialah, kita terlalu appologitic, kita tidak, tidak tegas, dalam mempertahankan beberapa artikel dalam perlembagaan, yang menjadikan dia satu keadaan yang unik dalam perlembagaan kita, ya.., Indonesia ada keunikannya dengan Pancasila, dia pertahankan, di, di Malaysia, perlembagaan kita, selain daripada soal hukum yang biasa dengan negara-negara lain, kekuatannya atau keunikannya ialah kepada artikel-artikel yang mempertahankan Institusi Raja-raja Melayu, Agama Islam, Bahasa Melayu dan artikel 153, itu keistimewaan orang Melayu. Ya.. ini, ini yang harus kita pertahankan, kita harus tegas dengan keadaan ini, ser..., ser, cuba kita bayangkan, macam mana kita boleh membenarkan sebuah parti yang mengamalkan dasar yang jelas bertentangan dengan Artikel 153 ini. Ya.., sebuah parti, contohnya, me.., melaungkan Malaysian Malaysia, hak sama rata semua kaum, ini jelas bertentangan dengan Artikel 153. Tapi, kita biarkan, kita benarkan, mungkin selama ini, kita merasakan bahawa, mereka parti yang tidak akan pergi ke mailstream, ya.. ya.., kita tidak membayangkan ada seorang pemimpin bangsa Melayu sendiri yang akan bersama-sama dengan parti ini.
Pengerusi: Tetapi soal 153 itu akan terus terjamin kan? Itu kan dalam perlembagaan yang parti mana pun memerintah, kaum mana pun memerintah, 153 itu adalah sesuatu yang terjamin. Dari segi perlembagaan, tidak boleh dipinda tanpa perkenan Majlis Raja-Raja. So, apa yang perlu, saya rasa dari segi peruntukan itu, keadaan itu untuk orang Melayu, istimewa tu letakkan di situ, cuma dari segi perlaksanaannya sebenarnya yang jadi masalah.
Ezam: Itu, itu yang masalahnya. Sebab itu macam mana ada perlembagaan itu, terjamin macam mana pun, sebab itu saya sebutkan, dr. sebut tentang nombor ahli-ahli parlimen Melayu dan sebagainya, kita masih terjamin, tetapi ia bukan persoalan nombor, ia persoalan ahli parlimen, ia persoalan kepercayaan fahaman politik, saya semasa memulakan Parti Keadilan Nasional, teras Parti keadilan Nasional dulu adalah Melayu, terasnya Melayu, tetapi, apa yang berlaku kepada Parti Keadilan Rakyat sekarang? ya.., asalnya Parti Keadilan Nasional, apa yang berlaku kepada Parti Keadilan Rakyat sekarang? Saya rasa banyak orang mengharapkan, orang Melayu khususnya mengharapkan Pakatan Rakyat ini, terasnya Melayu, yang diasas dan diteraskan oleh Pakatan Parti Keadilan Nasional yang terasnya Melayu, tetapi apa yang kita lihat lepas 5 bulan pimpinan dan pemerintahan Pakatan Rakyat, bukan Parti Keadilan, err, bukan DAP yang mengikut Parti Keadilan Nasional, Parti Keadilan Rakyat atau Parti Keadilan Nasional yang mengikut corak DAP dari segi dasar, dari segi perlaksanaan, ya..., apa guna kita ada Artikel 153, tetapi dari segi dasar, cuba tengok kuota 10% UiTM, mengapa lonjakan dan kemarahan pelajar-pelajar Melayu khususnya, itu luar biasa, dibandingkan dengan isu ini ditimbulkan 10 tahun, 20 tahun dahulu, ini bukan isu baru, tetapi lonjakan itu berlaku sebab apa, sebab kebimbangan, kerana ini bukan satu episod tapi rentetan rantaian kepada beberapa episod yang menghakis, yang, yang mengalihkan paradigm dan teras orang Melayu dalam satu kolesi. BN jelas, apa pun, terasnya ialah UMNO, terasnya ialah Melayu dalam kolesis kongsi kuasa dengan parti-parti yang lain. Tetapi, Pakatan Rakyat, dari segi perlaksanaannya hari ini, terasnya, ya, ya... banyaknya kepada Malaysian Malaysia, bukan, bukan.
Pengerusi: Banyak lagi yang boleh ditanya dengan saudara Ezam, sebenarnya, tetapi, takperlah Prof., dalam masa 30 saat untuk merumuskan.
Prof. Mus: Yang, yang menjadikan orang Melayu cemas dan takut itu bukan soal apa yang ada dalam perlembagaan itu dihapuskan, ya, apa maknanya saya sebutkan tadi kalau apa yang dicatatkan itu ada, tapi tidak ada komitmen.
Pengerusi: Tapi, yang sekarang ini, komitmen itu perlu datangnya daripada Kerajaan Pusat dan masa masih ada untuk Kerajaan Pusat membantu orang Melayu, membangunkan masyarakat luar bandar, melonjakkan kehidupan mereka, tetapi yang rakyat rasa hari ini, orang Melayu, orang bukan Melayu, kesusahan hidup, kenaikan kos hidup, macam mana itu sebenarnya, Prof.?
Prof. Mus: Itu akan menjadi lebih susah sekiranya kita tidak ada kestabilan politik, kalulah berlaku kekacuan politik, ya, kerajaan yang telah mendapat mandat ini diganggu sepanjang masa, ya, untuk dijatuhkan, ditumbang, setiap hari, setiap masa, dia akan memikirkan soal politik, sedangkan kerajaan ini, dia ada tanggungjawab, ya, untuk menjaga ekonomi, kesejahteraan sosial, keselamatan, ancaman luar dan sebagainya. Jadi, kalau dia diganggu dari segi politik, setiap hari, setiap masa, dengan perang saraf, dengan gerak saraf, yang sedemikian rupa yang dia akan dijatuhkan dan ada orang akan melompat sehingga menghilangkan keyakinan pelabur dan sebagainya. Ini menyebabkan negara akan menjadi kucar-kacir. Jadi, apakah kita mahu, negara yang seperti ini? Ya.., inilah persoalan yang orang Melayu harus pikir dan dia sedang dihadapkan dengan tindakan-tindakan, bukan sahaja daripada ahli-ahli politik, err, orang lain, tapi, orang Melayu sendiri. Inilah masalah yang dihadapi.
Pengerusi: Ok, saudara Ezam, terakhirnya.
Ezam: Harapan saya yang paling penting ialah, kita perlukan pemimpin-pemimpin yang bertanggungjawab, baik Melayu, baik Cina, baik India, bertanggungjawab dan mempunyai semangat negarawan.
Pengerusi: Terima kasih saudara Ezam, dan terima kasih Prof. kerana sudi bersama kami malam ini. Itu tadi pandangan ahli panel tentang politik kita. Yang pasti, kedudukan istimewa orang Melayu dan kaum lain telah pun termaktub dalam Perlembagaan dan peruntukan itu tidak boleh dipinda sewenang-wenangnya tanpa perkenan Majlis Raja-Raja. Jadi, pada saya, hak dan kedudukan semua kaum sudah terjamin dalam perlembagaan. Justeru, apa yang kita semua perlu lakukan sekarang ialah meningkatkan perasaan saling memahami antara satu sama lain dan merapatkan hubungan kaum yang sudah sedia terjalin agar kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi boleh terus dipacu ke hadapan. Sekian dahulu untuk minggu ini, hantarkan pendapat anda ke hujah@tv9.com.my. Hingga jumpa lagi minggu depan, Assalamualaikum dan Selamat malam.
Komen AR terhadap HUJAH ini...
Nak komen banyak pun, tarak guna, sebab AR dah lenguh-lenguh tangan nak menaip transkrip nih dengan hasil usaha seorang diri, namun apa yang AR nak katakan ialah, tahniah kepada Dr. Agus kerana mempertahankan PAKATAN RAKYAT dan kepada Ezam, takder point langsung, hanya nak sebut, soal DEB aje, ntah tahu ntah tidak, apa yang ada dan trick yang dikemukan oleh SURUHANJAYA REID tuh...... banyak nak sentuh DEB aje, Ezam kotak nih..... kepada Prof. mus., prof. kangkung dari Sintok nih, apa yang dia faham tentang demokrasi agaknya??? DEMOKRASI UNTUK UMNO dia tahulah....... tapi, apa yang nak ditegaskan ialah, bukan MELAYU yang takut sebenarnya, tapi UMNO yang takut, tapi, mereka menggunakan nama MELAYU..... chow chin chauuuuu....
AR: Segala transkrip di atas adalah typing AR, sebarang ciplak di alu-alukan, sebarang kesalahan adalah kesalahan AR sendiri..... Adios!!!!
- Anak Reformasi.
0 comments:
Post a Comment