Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Tuesday, November 18, 2008

Apa penyakit Pak Lah?


Perak Express : Semenjak dua menjak ni…cerita-cerita tentang Pak Lah makin kurang kedengaran. Orang dah tak minat dengan Pak Lah…tapi seronok mengumpat tentang Najib. Biasa la…dalam Umno..sapa yang ada kuasa…semua orang hurung. Macam langau hurung tahi.

Pagi tadi..nasi lemak kat kedai janda Bakaq dah habih. Jadi..aku beli nasi lemak yang dah siap dibungkus. Empat kali suap…licin. Sementara makan nasi lemak..aku sempat baca kertas surat khabar lama yang digunakan untuk membungkus nasi lemak tu…tentang seorang hakim yang tertidur ketika perbicaraan sedang berjalan di Australia.

Nampaknya…Pak Lah ada geng yang suka tidor masa bekerja.

Tapi bila aku baca surat pembaca dalam NST hari ini…aku jatuh kesian pulak kat Pak Lah. Rupa-rupanya tertidur ni satu penyakit…bukan pasai bini dia kacau malam-malam.

Dr. A. Soorian dari Seremban bagi tau…ini mungkin diluar kawalan beliau. Pak Lah mungkin mengalami satu penyakit yang dinamakan narcolepsy…dimana menyebabkan seseorang itu tertidur.

Orang yang mengalami penyakit ini akan tertidur tanpa amaran…ada yang tertidur semasa makan ataupun macam hakim di Australia tu. Mereka yang mengalami narcolepsy menghadapi masalah tidur diwaktu malam. Para saintis perubatan berpendapat…mereka yang mengalami penyakit ini mempunyai kadar hypocretin, iaiut sejenis kimia yang terdapat didalam otak, yang rendah.

Hypocretin mengawal tahap kesedaran seseorang itu , dan tidak diketahui mengapa sesetengah orang mempunyai kadar hypocretin yang rendah.

Sesetengah doktor berpendapat, ini mungkin disebabkan oleh keturunan ataupun terkena bahan-bahan toksik seperti racun serangga. Apa pun…narcolepsy memang susah untuk diubati.

Jadi… sekarang aku paham…mengapa Pak Lah selalu tidor. Kesiaaaan dia.

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats