Sumbangan ~ Tolong Klik.... Thanks.

Thursday, October 23, 2008

Presiden Parti Sosialis Malaysia cadang salur zakat kepada bukan Islam


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Damansara, Dr. Mohd. Nasir Hashim (gambar) hari ini mencadangkan kerajaan negeri supaya menyalurkan sebahagian peruntukan zakat kepada bukan Islam di Selangor.

Mohd. Nasir yang juga Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengemukakan cadangan tersebut ketika sesi soal jawab pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang berlangsung hari ini.

Beliau berkata, cadangan tersebut sebagai salah satu pendekatan yang boleh diambil oleh kerajaan negeri pakatan pembangkang untuk menangani masalah kemiskinan di kalangan bukan Islam.

Bagaimanapun, cadangan itu tidak sempat dibantah oleh beberapa ADUN Barisan Nasional (BN) yang cuba bangkit ketika persidangan itu berlangsung kerana Timbalan Speaker, Haniza Mohamed Talha bertindak memberikan laluan kepada soalan berikutnya.

Dalam pada itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada sidang akhbarnya berkata, cadangan itu tidak mungkin dilaksanakan pada masa ini memandangkan dana kutipan zakat diperoleh daripada penyumbang yang beragama Islam.

Katanya, pemberian dana zakat kepada mereka yang beragama Islam yang layak merupakan amanah serta kewajipan daripada penyumbang yang perlu dipatuhi oleh pengurus dana zakat seperti mana diwajibkan mengikut hukum Islam.

Malah jelas beliau, kerajaan negeri tidak boleh berbuat apa-apa kerana akaun dana zakat adalah berasingan daripada akaun dana kerajaan negeri yang diuruskan oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS).

“Perkara ini tidak boleh dilakukan buat masa ini kerana ia melibatkan kepercayaan pemberi zakat yang keutamaannya untuk orang Islam.

“Bagaimanapun, jika terdapat orang bukan Islam yang miskin, kerajaan negeri mengambil usaha untuk membantu mereka termasuklah menggunakan peruntukan dana kerajaan negeri,” katanya.

- Warong Kopi


Blog ADUN Kota Damansara boleh dilayari di [SINI], tapi takderlah berita zakat nih..... tapi, bolehlah nak ngantor komen kat Y.B.nih....


ARef: Segan jugak terdengar dan menyiarkan berita nih, tapi, perlu jugaklah kita tentang benda tak betul..... wang zakat tuh untuk orang Islam, takyahlah sentuh2..... Harap Y.B. Naser jenguk dan belek balik buku2 agama, takut2 terlupa!!! ARef tidak setuju 100% dengan saranan Y.B. Naser berkenaan wang zakat diberi kepada non-Muslim!!! muktamad.... Alhamdulillah, M.B Selangor, Y.B. Khalid Ibrahim dah jelaskan dan memang beliau tak setuju... Alhamdulillah!!!

1 comments:

Anonymous said...

mungkin boleh refer pada website nie :: http://one-g.blogspot.com/2008/10/beri-zakat-kepada-non-muslim-bangangnya.html

Post a Comment

Blog Stats